Keskustelut

Veneet, välineet, varusteet - näytä keskustelu

Garmin
Vapaa 
[Takaisin keskustelulistaan]
Vapaa 

Otsikko : Kusetuksen makua venekaupoissa
Kirjoittaja : Clbr Päivämäärä : 12/11/2013 11:09:49 Lukukerrat : 11813
Sähköpostiosoite : tomi.eronen#gmail.com   Liite : Ei ole
WWW-osoite : http://attrolling.wordpress.com/

Noniin viiden viikon tappelun jälkeen alkaa olla viimeisiä välien selvittelyjä vaille valmis kaupanteko ja vene talvisäilössä.
Hommahan alkaa siitä kun sattuu Enosta (Enon erä ja urheilu, Pertti Vinni) löytymään nettiveneen mukaan hyväkuntoinen ja juuri huollettu Yamarin 470 ja Yamaha F50 AETL -02. Kone on ollut myyjällä ainoastaan testilenkillä käytössä kuulemma ja sen jälkeen käytetty huollossa Joensuussa Kaukosella (Kone ja Urheilu Kaukonen Ky).
Kaupanteko hetkellä ei ollut koeajomahdollisuutta, koska vene oli pukeilla ja vesi liian kaukana, jotenka useaan otteeseen maltoin kysellä koneen historiikkia ja mitä sille on huollossa tehty ja missä kunnossa se on yms. Koneessa ollut tyhjäkäynti ongelmaa, kovalla ajolla kaikki pelannut kuitenkin moitteetta. Huollon jälkeen kaikki pelaa kuulemma, tyhjäkäyntiä säädetty, kaasarit ajoitettu ja perushuollot tehty.
Hintaneuvottelu, käden puristus, toinen vene kärrystä pukeille, uudempaa tilalle ja kaupat on syntyneet.
Puoli tuntia tästä, käytän veneen kotimatkalla järvessä kun oli aikaa testata vielä ennen töihin kiirehtimisiä. Saan koneen 'käyntiin' n. 20 starttauksen jälkeen ja kone käy 400-500rpm 5-10 sekuntia ja sammuu. Samaa jatkuu n. 15 starttauksen ajan, aina kone sammuu ja kierrokset ei nouse. Kone käy selvästi vajailla pytyillä. Käsikaasuun hipaiseminen sammutti viimeistään, jos ei jo muuten ehtinyt sammua. Lopulta akku loppuu ja nostan veneen.
Saman tien reklamoin myyjää asiasta, joka ei ymmärrä tietenkään mitenkä se on mahdollista. Myyjä pyytää lataamaan akun ja koittamaan uudelleen, sillä edellytyksellä jos kone ei pelaa, niin vie se Kaukoselle tarkistettavaksi.
Ajan suoraan Kaukoselle, koska ei se akusta kiinni jäänyt tämä starttausruljanssi. Kaukosen Karilta kyselen mitä hän on koneelle tehnyt viimeaikoina, tuntui olevan tuttu tapaus kun muisti pihaan viedessä mistä on kyse.
Kari kertoi, että kyseinen kone on käynyt kesällä täällä kahdesti ja että koneesta on purettu viimeksi kaasarit pois ja käytetty ne ultraäänipesussa, koska ne ovat hapettuneet seisonnasta tai muusta.. tiedä nyt sitten mistä.
Kone jää Kaukoselle huoltoon reiluksi viikoksi.
Tämän jälkeen kone on taas ”kunnossa”, Karin mukaan kaasareista on irronnut kanaviin jotain möhnää, joka on vaikuttanut koneen käyntiin. Testiajoa tämän jälkeen n. 25min, jona aikana kone sammuu tyhjäkäynnillä n. minuutin jälkeen useita kertoja vaikka kone on lämmin, kovalla kaasulla toimii ihan ok, joskin rykimällä lähtee.
Paketti takaisin Kaukoselle, jossa Kari kertoo että ainakin kaksi alinta kaasaria pitää vaihtaa uusiin, mielellään myös ylemmät kaasarit. Tämä olisi kuulemma pitänyt tehdä jo ennen myyntiä, mutta Pertti (myyjä) ei ollut halukas maksamaan korjausta. Pertti oli siis asiasta tietoinen ollut kokoajan, että kyseistä konetta ei voi toimivana myydä tuossa kunnossa. Samalla selviää myös se että alimpien kaasareiden primestart on jumiutunut ja se on ”tulpattu” ettei syydä jatkuvasti polttoainetta kaasareille.

Tämän jälkeen yhteyttä taas Perttiin ja sovitaan, että kone laitetaan kuntoon ja siihen etsitään tarvittavat osat. Viikon etsimisen ja arviolta 130 puhelun jälkeen löydän käypäiset kaasarit kyseiseen vehkeeseen. Hinta kahdelle kaasarille ilmoitetaan 500€, mutta saan tingittyä kolme kaasaria ja primestart -solenoidin samaan rahaan. Ilmoitan asiasta Pertille, joka on valmis maksamaan kyseiset osat ja samalla sovitaan, että ne kaikki uudet osat vaihdetaan koneeseen paikalleen.
Tässä vaiheessa taas on aikaa odotukseen, kun Kari ei vaan millään ehdi laittamaan uusia osia paikalleen, vaan esim. autotallin lattian hionta ja pihalta kuoppien täyttäminen on tärkeämpää kuin saada asiakkaan kone kuntoon. Tässä vaiheessa myös ilmoitan että viikon päästä on vietävä traileri Kuopioon, koska se oli minulla lainassa vanhemmilta. Kari kuulemma ehtii tehdä homman valmiiksi ennen sitä, toisin kuitenkin kävi. Ei vilkaisuakaan viikkoon koneen suuntaan ja tiputan veneen pukeille Kaukosen pihalle ja samalla sovin Karin kanssa, että viivästyksestä johtuen saan viedä paketin Kuopioon heidän kärryllään, kunhan huolto on tehty. tähän asiaan palaan vielä jutun lopussa…
Seuraavaksi on vuorossa sitten Pertin (Myyjän) kanssa vääntö korjauskustannuksista. Pertti pyytää minulta, että tulisin kustannuksissa vastaan 300€, koska olen saanut ”alennusta” veneestä. Toki tingin kaupanteko tilanteessa, mutta kukapa ei näin tekisi. Lopulta en jaksanut enää kuunnella vanhan miehen tuskahuutoja ja lupasin tulla 100€ vastaan, mikäli kone saadaan ”nyt” kuntoon näillä osilla ja samalla lupauduin purkamaan kaupan jos kone ei ole ajokunnossa sulan veden aikaan.
Kaukosen pulju sattuu olemaan työpaikkani lähellä, jotenka kävin satunnaisesti vilkuilemassa venettä korjauksen aikana, että onko homma edistynyt. Kari esitteli vanhoja kaasareita ja näytti mitä kaikkea möhnää ne pitävät sisällään. Samalla tosin ilmeni uusi ”ongelma”. Uusia kaasareita ei voi vielä asentaa, koska kaasareiden yläosan ja alakupin väliset tiivisteet ovat kuulemma poikki ja eivät pidä polttoaineita sisällä...

jatkuu seuraavassa viestissä..

[Edellinen kirjoitus] [Kerro kaverille][Seuraava kirjoitus]
Keskustelualueille kirjoittaminen vaatii nimimerkin varauksen ja tuolla nimimerkillä sisään kirjautumisen.

 Keskusteluhistoria 
 Kusetuksen... Clbr  - 12/11/2013 11:09:49, ikä 3836pv, luettu 11813
 [Vt] Kuset... Clbr  - 12/11/2013 11:10:17, ikä 3836pv, luettu 7804
 [Vt] Kuset... Clbr  - 12/11/2013 11:12:04, ikä 3836pv, luettu 7610
 [Vt] Kuset... Jp75 - 12/11/2013 11:39:13, ikä 3836pv, luettu 7605
 [Vt] Kuset... Clbr  - 12/11/2013 11:57:58, ikä 3836pv, luettu 7673
 [Vt] Kuset... noutaja - 12/11/2013 18:09:52, ikä 3836pv, luettu 7479
 [Vt] Kuset... Timola 490 - 12/11/2013 20:09:28, ikä 3836pv, luettu 7184
 [Vt] Kuset... vormisto - 12/11/2013 20:45:21, ikä 3836pv, luettu 7128
 [Vt] Kuset... kalajorma - 12/11/2013 20:54:03, ikä 3836pv, luettu 7114
 [Vt] Kuset... pvata - 12/11/2013 22:29:55, ikä 3836pv, luettu 7141
 [Vt] Kuset... Jaru78  - 13/11/2013 0:47:40, ikä 3835pv, luettu 6873
 [Vt] Kuset... TimoT  - 13/11/2013 9:08:36, ikä 3835pv, luettu 6803
 [Vt] Kuset... kalajorma - 13/11/2013 14:34:18, ikä 3835pv, luettu 6580
 [Vt] Kuset... Clbr  - 13/11/2013 15:44:19, ikä 3835pv, luettu 6600
 [Vt] Kuset... jute - 13/11/2013 8:04:11, ikä 3835pv, luettu 6797
 [Vt] Kuset... tölkki - 13/11/2013 11:08:38, ikä 3835pv, luettu 7003
 [Vt] Kuset... kolho  - 13/11/2013 11:33:51, ikä 3835pv, luettu 6650
 [Vt] Kuset... humppa64 - 13/11/2013 12:16:48, ikä 3835pv, luettu 6725
 [Vt] Kuset... kolho  - 13/11/2013 13:00:27, ikä 3835pv, luettu 6640
 [Vt] Kuset... fuster - 13/11/2013 13:07:48, ikä 3835pv, luettu 6752
 [Vt] Kuset... fuster - 13/11/2013 13:11:33, ikä 3835pv, luettu 6768
 [Vt] Kuset... Clbr  - 13/11/2013 14:14:50, ikä 3835pv, luettu 6797
 [Vt] Kuset... jako  - 13/11/2013 20:52:23, ikä 3835pv, luettu 6622
 [Vt] Kuset... ketl  - 13/11/2013 21:42:54, ikä 3835pv, luettu 6624
 [Vt] Kuset... Clbr  - 13/11/2013 21:48:39, ikä 3835pv, luettu 6651
 [Vt] Kuset... ketl  - 13/11/2013 22:04:04, ikä 3835pv, luettu 6780

  275191310